روياي گنجشك ها


رویای گنجشک ها با بازیگری نرجس خاتون بدرطالعی

نرجس خاتون بدرطالعی خواهر استاد محمود بدرطالعی داستان نویس معاصر گیلان (وزنده یاد احمد بدرطالعی) ، معروف به عمه تئاتری های استان گیلان بازیگر نقش اول «رویای گنجشک ها»ست.این بزرگ بانوی تئاتر گیلان نیاز به معرفی ما ندارد ، چرا که در کارنامه ی درخشان «سه دهه فعالیت خود بازی در فیلم «دست های من» به کارگردانی سعید سهیلی ، «سوت پایان» نیکی کریمی ، سریال « ازیادرفته »فریدون حسن پور، «رویای گنجشک ها» به کارگردانی راما قویدل، (که از ابتدای ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش خواهد شد)، سریال «اتوبوس شادی» پیمان حقانی «آپارتمان نشین ها» قدیرباقری، «پدری به رنگ خورشید» رضا پور شهسواری، تله فیلم «برگ سبز» رضا معینی ، «پیله سرا» رضا حامدی خواه ، نمایش «آرش» به کارگردانی زنده نام امیربدرطالعی ، «عطر خاطره » محمد پور جعفری ، «دیوان تئاترال» علیرضا پارسی و... را با خود دارد.

به تازه گی یکی از جراید محلی مصاحبه یی را با ایشان داشته که لازم دیده شد بخشی هایی از آن مصاحبه را که جناب آرش شعاع شرق تدارک دیده اند در اختیار بازدید کنندگان فهیم قرار دهیم :

 

 

 

*شعاع شرق:به عنوان سؤال اول ، عده ای می گویند شما در قدیم با کار تئاتر وتلویزیون مخالف بودید؟ چرا؟

**بدرطالعی : نه من هیچ گاه با تئاتر مخالف نبودم ، همیشه عاشق تئاتر بودم . نمی دانم چرا عده یی چنین حرف هایی در می آورند . شاید به این خاطر که پدرم با حضورمن در صحنه تئاتر مخالف بود عده ای فکر می کنند که من مخالف  تئاتر بودم . در دوران دانش آموزی حتا زمانی که بازیگر نبودم از اجراها استقبال می کردم و به خاطر دارم یک سال ، گیلان میزبان جشنواره منطقه ای بود برای تمام بازیگرانش هدیه گرفتم .

* شعاع شرق: قبلاً جشنواره های استانی تئاتر از مشهد ، تهران و ... در رشت برگزار می شد . در کنار آن جشنواره ها جلسات نقد و بررسی نیز برگزار می شد که شما همیشه پای ثابت جلسات نقد و بررسی بودید. چه شد که دیگر این جشنواره ها به همراه جلسات نقد برگزار نمی شود؟

**بدرطالعی: چون دیگر جشنواره های استانی بدان منظور که در اجرای عمومی شود برگزار نمی شود و دیگر داوران و منتقدان در سالن حضور ندارند . از کار فیلم برداری می کنند و لوح فشرده آن را برای باز بینی و نقد و بررسی به تهران ارسال می کنند . شاید یکی از دلایل آن نداشتن اعتبارات و بودجه کافی باشد.

* شعاع شرق: نظر شما راجع به نقد چیست؟ و منتقد باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟

** بدرطالعی : نقد بسیار مفید و لازم است و صد در صدر باید در تئاتر نقد باشد ، نه فقط تئاتر هر کاری ؛ به طور مثال « اگرمن یک ماه برای شوهرم غذا درست کنم ، غذا بی نمک باشد ، شوهرم نیز بگوید به به چه غذایی ، چقدر عالی است ؟! من تا یک سال بعد هم غذا را بدون نمک درست می کنم» به عقیده من منتقد در درجه اول باید کارشناس باشد ، یعنی نقدی که انجام می دهد از روی علم باشد نه از روی خصومت و غرض ورزی ، نقد در راستای بهتر شدن و اصلاح کار انجام می گیرد نه برای ردکار.

* شعاع شرق: چرا در نقدهای تان تند خو و عصبی هستید؟

** بدرطالعی: تندخو و عصبی نیستم ، زمانی عصبی می شوم که کسی حرفی بزند اما با منطق جور در نیاید . فرض مثال بارها شده که جلوی سالن نمایش فردی می ایستد و می گوید آقایان یک طرف بنشینند ، خانم ها یک طرف! خب شاید من بخواهم کنار پسر یا شوهرم بنشینم . و یا فرض مثال گوش من کمی سنگین است به همین خاطر همیشه باید ردیف اول بنشینم ، بارها شده که می گویند که خانم از ردیف پنجم بنشینند.

*شعاع شرق:نظر شما در مورد جلسات ماهیانه ای که حوزه هنری در مورد تئاتر برگزار می کند چیست ؟ آیا این جلسات بصورت هفتگی برگزار شود بهتر نیست ؟

** بدرطالعی من به شخصه دوست دارم این جلسات باشد و برگزار شود . اما نه با حضور پیشکسوتان تئاتر ، مگر اینکه از آنها به عنوان سخنران دعوت شود ، بخش جلسات به صورت کارگاهی باشد. مثلاً جلسه اول در مورد اخلاق حرفه ای کارگردان و نویسنده صحبت شد آیا آقای رییس زاده و دیگر پیشکسوتان حاضر در جلسه ، در مورد اخلاق حرفه ای کارگردان و نویسنده چیزی نمی دانند؟

*شعاع شرق:نقش آموزشگاه ها در اعتلای تئاتر را چگونه می بینند؟

** بدرطالعی: آموزشگاه ها باید باشند تا جوان های علاقمند به هنر تئاتر از طریق آنها فن بازیگری را فرا بگیرند . اما فقط رفتن و نشستن سر کلاس کفایت نمی کند ، هنرجویان عزیز استان ما باید در کنار مطالعه فراوان ، اجرای نمایش های گوناگون از سراسر کشور را ببینند. آموزشگاه ها نیز باید به جای پرداختن به کمیت ، کیفیت را در نظر بگیرند ، فرض مثال بیایند دویست هنرجو بپذیرند ، صد نفر پذیرش کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

* شعاع شرق: نظرشما در خصوص واگذاری تئاتر به بخش خصوصی چیست؟

**بدرطالعی : روزی از یکی از بزرگان تئاتر گیلان سؤال کردند برای چه از تئاتر به تلویزیون آمدی؟ گفت بخاطر پول!یقیناً اگر تئاتر به بخش خصوصی واگذار شود بهتر است ، چون آن وقت برای یک کار با من قرار داد می بندند ، من موظفم مانند یک کارمند هر روز سر موقع در تمرین حاضر شوم . و این سبب می شود که هنرمندان تئاتر به سوی تلویزیون کشیده نشود.

* شعاع شرق : وضعیت صدا و سیمای گیلان را چگونه ارزیابی می کنید؟

**بدرطالعی: خیلی ها به من خرده می گیرند که شما چون معلم بازنشسته هستید و حقوق می گیرید ، نیازی به پول بازیگری ندارید و به این خاطر است که هر نقشی را قبول نمی کنید . نه اینطور نیست . من معتقدم صدا و سیمای گیلان نه تنها حمایت مالی نمی کند بلکه حمایت معنوی هم نمی کند . بطور مثال اگر کارگردانی در تهران برای نقشی ، امین حیایی را در نظر بگیرد ، اگر امین حیایی نتواند و یا پیشنهادش را رد کند ، کارگردان به دنبال یک بازیگر در همان حد یا بالاتر می رود ، مثلاً شهاب حسینی یا بهرام رادان می رود. متاسفانه در گیلان اینطور نیست . حاضر نیستند به یک بازیگر خوب دستمزد خوب بدهند ، می گردند یک بازیگر ارزان قیمت که اصلاً به آن نقش نمی خورد را پیدا می کنند.

* شعاع شرق: چرا یک اجرا که در تهران صورت می گیرد بودجه اش ده برابر بودجه ای است که در گیلان اختصاص می دهند؟

**بدرطالعی: نمی توان گفت بودجه در ایران کم است، شاید بودجه ای که به گروه های تئاتری در تهران اختصاص می گیرد توسط بخش خصوصی تامین شود ، چون در تهران بازدهی بیشتر است و اجراهای آنجا دو یا یه ماه طول می کشد، ولی در رشت بیشترین اجرا 9 شب است ، «البته بوی باران لطیف است» جز تک اجراهایی بود که 12 شب اجرا شد و هر دوازده شب تماشاچی داشت . در تهران حتا بروشورهای نمایشی را به معرض فروش می گذارند ، ولی در گیلان بعد از اجرا تمامی بروشورها را زیر صندلی می اندازند.

* شعاع شرق: زنده یاد امیربدرطالعی یکی از بهترین های خانواده بدرطالعی در عرصه تئاتر بود ، فوت امیر چقدر در روحیه تئاتری شما تأثیرگذاشت؟

** بدرطالعی: خُب فوت امیر هزاران سؤال در ذهن من به وجود آورد . به عنوان یک عضو از خانواده تئاتر احترام خاصی برای او قائل بودم (نه اینکه من عمه او بودم) امیرواقعاً فردی راسخ، دانا و پر معلومات در زمینه تئاتر بود، به جرات می توانم بگویم با سن کمش واقعاً شخصیت برجسته ای داشت، همیشه می گفتم چطور این بچه خسته نمی شود؟ بارها کارهایش را باز بینی و رد کردند ولی خسته نشد و دوباره کار دیگری به دست گرفت . به قول خودش در سریال «آپارتمان نشین ها» فقط عشق بود عشقی که از پدر به او رسیده بود.از دست رفتن امیر نه تنها نباید مارا ضعیف کند بلکه باید بیشتر و جدی تر کار بکنیم. معتقدم از هر طریقی که بتوانم شاید مالی نتوانم ولی از نظر معنوی پشت اهالی تئاتر هستم و واقعاً برای آنها ارزش قائلم .

* شعاع شرق: عده ای معتقدند که مشکل اصلی تئاتر نبود سالن است . به نظر شما آیا به راستی مشکل تئاترما نبود سالن است؟

** بدرطالعی: یکی از مشکلات ما نبود سالن است . آنهم سالنی که مختص اجرای تئاتر باشد . سالن خاتم هست ، ولی در آن مولودی خوانی ، همایش ، کنفرانس و... نیز برگزار می گردد. و سالن دکتر رحمدل را در اختیار گروه های تئاتری قرار می دهند . یک روز دررابطه با دهه فجر در سالن سبز یا همان «رحمدل» قرار بود تئاتر اجرا شود. از بنیاد جانبازان هم آمده بودند ، بسیاری از جانبازان با ویلچر آمدند! چطور یک جانباز می تواند با ویلچر از پله ها بالا رود؟ فکر این را نمی کنند! مشکلات بسیار است ، از همه مهمتر فرهنگ سازی تئاتر است . تئاتر نمایشی زنده است ، روزی من اجرا داشتم ، دختر خانمی  با چیپس وارد سالن شد گفتم حتماً می خواهی در زمان اجرا چیپس هم بخوری ؟ گفت مشکلی داری ؟ گفتم بله ، صدای چیپس تمرکز مرا بهم می زند ، چیپس را نخورد ولی بعد از اجرا آمد با طعنه به من گفت : چیپس مان را هم نخوردیم ! چرا کسی که وارد سالن تئاتر می شود یاد نگرفته که گوشی خود را خاموش یا بی صدا کند؟ در واقع ما باید با رفتارمان در تئاتر هنر و تمامی زمینه ها فرهنگ سازی کنیم .

* شعاع شرق: بهترین اجرایی که در طول ده سال اخیر دیدید چه بود؟

**بدر طالعی: اجرای ایستگاه زنده یاد امیر بدر طالعی ، اجرای قهوه قجری و قجری قهوه که هنرجویان اجرا نمودند. ضمن اینکه از هنرجویان مهدی طاهرپورکاری دیدم به نام «چیزی شبیه زندگی» که از هماهنگی و تسلط بچه ها لذت بردم . مطمئنم این کار حاصل زحمات کارگردانی موفق طاهر پور بود.

* شعاع شرق: چرا عده ای که آن زمان با زنده یاد احمد بدرطالعی فعالیت می کردند ، امروزه هیچ یادی از اوو نمی کنند؟

**بدرطالعی: نمی دانم از کم لطفی آنهاست ، یا حافظه آنها خوب کار نمی کند ، ولی می دانم امیر عزیز من این حق را بر پدرش ادا نمود و تا روزی که زنده بود لب به اعتراض نگشود و یقین دارم که تا سال ها کسی جای او را نخواهد گرفت.

* شعاع شرق : در رابطه با پیشکسوتان چه نظری دارید؟ به عقیده شما پیشکسوت کیست؟

**بدرطالعی: چندی پیش در روزنامه گلچین امروز مصاحبه حاج علی عسگری را می خواندم پیشکسوت را بسیار زیبا معنا نمود ، گفت پیشکسوت کسی است ، تا روزی که می تواند در صحنه حضور داشته باشد ، یا اگر در صحنه نتوانست ، پشت صحنه به نوعی به تئاتر خدمت کند . بنده هم با حرف ایشان کاملاً موافقم .

* شعاع شرق: ظاهراً قرار بود طبق تبادل نظر های انجام شده ، گروه های تئاتری گیلان در تهران و تهرانی ها در گیلان نمایش اجرا کنند . که این موضوع منتفی شد نظر شما در این رابطه چیست؟

**بدرطالعی: من در این رابطه چیزی نشنیدم ، اما اگر منتفی شد حتماً به خاطر نبود بودجه اینگونه شد . البته ناگفته نماند که ما قوم ایرانی غریبه پرستیم . ما در سال 79 اجرای بوی باران لطیف است را داشتیم ، همین کار در سال 87 یا 88 آقای مرزبان با بازیگران تهرانی در رشت اجرا نمود . در حالی که اجرای ما گیلانیها از آنها بهتر بود ، استقبالی که از بازی تهرانی ها شد پرشورتر بود ، به طوری که شب آخر ، نمایش دوبار اجرا شد. حتا خانم فرزانه کابلی پرسید : گروه قبلی چه کسانی بودند که اینقدر می گویند گروه قبلی بهتر بود؟

*شعاع شرق: به نظر شما چرا پیشکسوتان و جوان ها نمی توانند در کنار هم کار کنند؟

**بدرطالعی: یکی از دلایل این است که متاسفانه جوان ترها احترام بزرگترها را نگه نمی دارند. گاهی وقت ها جوان تر ها می خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند ، به نظر شما آیا پیشکسوتی که سال ها خاک صحنه را خورده است می تواند در کنار آن جوان کار کند و در یک صحنه باشد؟ من معتقدم قبل از اینکه هنرمند باشیم ، عاشق هنر و سعی کنیم انسان باشیم . تخمه خوردن فقط در سالن نمایش بد نیست ، در تاکسی هم ناپسند است . باید بیاموزیم که چه چیزی بد است .

* شعاع شرق:برای کسانی که می خواهند وارد عرصه تئاتر شوند چه توصیه ای دارید؟

**اینکه عاشق هنر تئاتر باشند نه عاشق شهرت و دیده شدن ، اگر به عشق شهرت وارد این عرصه می شوید هرگز نباید انتظار احترام از سوی مردم و دیگران داشته باشید.

*شعاع شرق: از مسئولین اداره ارشاد در بخش هنرهای نمایشی چه انتظارو یا پیشنهادی دارید؟

**بدرطالعی: همیشه دلم می خواست این پیغام را به طریق یکی از رسانه ها به گوش مسئولین برسانم که چرا بودجه تئاتر را کاملاَ در اختیار کارگردان قرار می دهند؟ چرا اداره ارشاد خودش بازیگران را درجه بندی نمی کند؟ و نمی گوید فلان بازیگر درجه 2باید برای بازی در فلان نمایش از فلان کارگردان اینقدر دستمزد دریافت کند. یا موضوع دیگر اینکه چرا اداره ارشاد با صدا و سیما همکاری متقابل ندارند تا با کارگردانی که یک اجرای خوب به روی صحنه می برد تفاهم نامه ببندد و نمایشش را از شبکه گیلان پخش کنند؟ به عقیده من با ماهواره یی شدن شبکه پنج  این کار تأثیر بسزایی در تبلیغ تئاتر دارد و حتا گیلانیانی که خارج از کشورند هم می توانند اجراهای تئاتر گیلان را دنبال کنند%

  

 

 

 

 

 



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: